mandag den 4. april 2016

Nyt i 5.2: Tilpas højreklik-menuen

LibreOffice 5.2 forventes frigivet i august måned, men allerede nu er det muligt at kigge på nyhederne. En foreløbig oversigt over nye funktioner kan findes her: https://wiki.documentfoundation.org/ReleaseNotes/5.2 .

Du kan i øvrigt deltage i en bug hunting weekend, hvilket du kan læse om her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2016/03/libreoffice-52.html

En af nyhederne i version 5.2 er muligheden for at tilpasse indholdet i højreklik-menuen. Det er den der på engelsk hedder "context menu". Når du f.eks. højreklikker i en tabel, ser du en menu, som indeholder funktioner, som er relevante for tabeller.

Nu får du altså mulighed for selv at tilpasse indholdet, lige som du selv kan tilpasse indholdet af menuer, værktøjslinjer og genvejstaster. Det foregår under menupunktet Funktioner - Tilpas (Tools - Customize).

Der er mange menuer at vælge i mellem, men hvis du f.eks. vælger "Text", kan du manipulere indholdet af højreklik-menuen for almindelig tekstredigering. I eksemplet herover har jeg øverst tilføjet funktionen "Cross-reference" fordi jeg ofte benytter den funktion. Desuden har jeg tilføjet to af mine egne makroer, nemlig "Insert Lorem" (indsætter noget sludretekst) og "OpenClipart" (søger og indsætter cliparts fra www.openclipart.org).

Resultatet kan du se her:

Når jeg højreklikker et sted hvor der er tekst, vises menuen, som nu indeholder mine egne funktioner. Cross-reference er en indbygget LibreOffice funktion som jeg gerne vil have dubleret her i højreklik-menuen, og de to øvrige er altså mine egne makroer som jeg også gerne vil se i denne menu.

På samme måde kan du tilpasse indholdet af menuer, værktøjslinjer og genvejstaster.