mandag den 25. maj 2015

To gode udvidelser

Udvidelser er en måde, hvormed du kan udvide eller ændre LibreOffice på. Det svarer til plug-ins til Firefox og Chrome.

Der findes masser af udvidelser til LibreOffice, og jeg har selv lavet et par stykker af slagsen. Ofte har baggrunden været, at jeg selv har stået og manglet en eller anden funktion. Så har jeg lavet en makro eller et lille program der løser mit eget behov. Og så er der ikke langt til at pakke løsningen som OXT-fil, og lægge den på den fælles extension-børs.

Extension website: http://extensions.libreoffice.org/

Her kan du finde både udvidelser og skabeloner.

1) Gratis cliparts

Hvis du ikke allerede kender www.openclipart.org, så kan jeg fortælle, at det er en croud-sourcet bunke af sjove og spændende cliparts. Udvidelsen giver dig mulighed for at søge efter cliparts på openclipart.org og enten indsætte dem i dit dokument eller lægge dem i galleriet til senere brug.



Alle cliparts er gratis og uden restriktioner. De er frigivet under Creative Commons licens.

Du kan finde udvidelsen her: http://extensions.libreoffice.org/extension-center/openclipart-org-integration

2) Sludretekst

Jeg arbejder ofte med at udvikle skabeloner. Når skabelonerne skal testes, har jeg brug for noget tilfældig tekst. Dertil er lorem ipsum tekst genialt.

Med denne udvidelse kan du generere et passende stykke tekst, og indsætte det direkte i deit dokument. Teksten hentes fra www.lipsum.com.



Du kan finde udvidelsen her: http://extensions.libreoffice.org/extension-center/magenta-lorem-ipsum-generator

Kender du andre udvidelser, som du vil anbefale? Skriv til mig hvis du har fundet en udvidelse, som du synes at andre kan have nytte af. Også gerne hvis du har lavet udvidelsen selv.